רפובליקת קפריסין
מדינת אי בים התיכון, המתפרסת על פני כ-9,250 קמ"ר ומונה כ-1.2 מיליון איש (כ-50% מתוכם בני 25-54).
עיר הבירה שלה היא ניקוסיה והיא גם העיר הראשונה בגודלה באי והיא מונה כ-320 אלף איש.
בעבר הכלכלה המקומית באי התבססה בעיקר על גידולים חקלאיים.
חקלאות עדיין מהווה ענף משמעותי בכלכלת הכפרים אך היא סובלת ממחסור במים, תחרות מצד מדינות עולם שלישי, ונטישת צעירים את הכפרים לטובת הערים.
כיום נסמכת כלכלת קפריסין באופן משמעותי על תיירות מאירופה, ובשנת 2018 שברה שיא עם כניסה של למעלה מ-4 מיליון תיירים.
קפריסין התקבלה לאיחוד האירופי בשנת 2003 ומשנת 2008 מהווה מדינה מן המניין בגוש.
לימסול
העיר השניה בגודלה באי עם כ-230 אלף איש ומהווה את המטרופולין הגדול והחשוב ביותר באי.
העיר מהווה הן את מרכז התעשיה באי: יש בה נמל סחר חשוב, תעשיית יין עניפה (מהווה את מקום מושבם של עיקר היקבים באי), פארק תעסוקה המאייש עשרות אלפי עובדים המועסקים בחברות זרות (המבססות בה את פעילותן בשל מס החברות הנמוך)-בעיקר בתחומי הספנות, הפורקס וההייטק, והן מוקד תיירות הנסמך על: החופים המרשימים בה, אתרים ארכיאולוגים סמוכים לה, פסטיבלים ואירועים, עיר עתיקה מרשימה (מוקד בילוי עם פעילות ערה בשעות הערב בעיקר בטברנות ובמסעדות הפזורות בה), קניון (היחיד באי) הנפרס על פני 3 מפלסים-150 חנויות, טיילת ומרינה חדשה מרשימה וסביבה קומפלקס חדש ויוקרתי של מגורים (סופר יוקרתיים)-מסחר-בילוי-מסעדות, וקזינו-כרגע פעיל בעיר קזינו זמני המתפרס על פני 4,600 מ"ר (סופרמרקט שעבר הסבה בשיפוץ של 12 מיליון יורו) ומכיל עד כ-1,000 אורחים אשר נפתח ביוני 2018 ועתיד לפעול בעיר במיקומו הנוכחי עד 2021. ב-2021 עתיד לעבור הקזינו למתחם "City of Dreams" המצוי בשלבי פיתוח ובניה ראשונים ומהווה "קזינו רזורט" בהשקעת ענק המוערכת בכ-650 מיליון יורו, שיכלול: קזינו-מלון של 500 חדרים-פארק מים, ויהווה מוקד תעסוקה ללמעלה מ-4,000 עובדים.
נדל"ן בלימסול
רקע
בשנת 2013 פרץ משבר כלכלי עמוק בהשפעת משבר החוב האירופי (בעיקר בשל משבר החוב ביוון) במסגרתו התמוטט הבנק הגדול ביותר באי והדבר הוביל למשבר בנקים חמור ואובדן מזומנים רב.
הדבר הוביל לכך שלא היתה בניה חדשה כלל במשך השנים האחרונות מצד אחד, ומצד שני – ניכרים עודפי ביקושים מצד אוכלוסיה אירופאית לא מקומית שנכנסת אליה.
לאחרונה ניכרת תנופת בניה משמעותית באזורים השונים בעיר – הן לאורך החוף שלה (מגדלי יוקרה), הן במרכזה, הן באזורים מתפתחים חדשים בה (כגון שכונת זקאקי, שאין ספק שהינה האטרקטיבית ביותר בעיר, בשל מיקומה בסמיכות לאזורי התעסוקה ולאזור הקזינו, ולציר תחבורה עוקף ליציאה מהעיר המצוי בפיתוח) והן בשכונות המגורים בפאתי העיר.
ערכים
ערכי המכר במגדלי היוקרה מטפסים היום לאזור ה-15 אלף יורו למ"ר בנוי. הנכסים הללו נמכרים למגורים לאוכלוסיה שהינה בעיקר אירופאית לא מקומית.
ערכי המכר באזורים המתפתחים החדשים, כגון שכונת זקאקי בה ניתן למצוא היצע של בניה חדשה, טיפסו מכ-1,500 יורו למ"ר בנוי (לפני כשנה וחצי-שנתיים) לכ-4,000 יורו למ"ר בנוי, ועדיין מהווה מוקד השקעה נדל"ני.
ערכי השכירויות בדירות חדשות מרוהטות מגיעים לטווח של 850-900 יורו לחודש לדירת חדר שינה אחד ולטווח של 1,000-1,100 יורו לחודש לדירת 2 חדרי שינה. ניכרים ביקושים גבוהים מאוד לדירות אלו. עלויות הניהול המקובלות של חברות הניהול המקומיות הן חודש ראשון בגין איתור דייר+7% משכר הדירה החודשי.
תכנון
בשונה ממה שאנחנו מכירים מרשויות התכנון בארץ, התכנון המקומי הינו פרטני לכל מגרש. בשל העובדה שאין תכנית מתאר ו/או תכנון בראיה כוללת, ולכל מגרש יש את התב"ע שלו, ניתן למצוא מגרש עליו בנויה וילה לצד מגרש להקמת בנין בן 4 קומות.
באופן כללי כמעט ואין בניה לגובה בעיר, ורב הבניה הרוויה הינה עד 4 קומות, מגדלים נבנים רק באזורי המלונות או ביציאה מהעיר.
זכויות משפטיות
זכות הבעלות על נכסים באי מעוגנת ברישום בטאבו כפי שאנו מכירים.
ברכישת דירה בבניה בד"כ המנגנון יהיה נאמנות, הערת אזהרה והעברת כספים בהתאם לקצב הביצוע.
בהשכרת הנכס יש להביא בחשבון כי במקרה בו נידרש לפנות דייר שאינו משלם או מפר את ההסכם בדרך אחרת, החוק המקומי מגן על הדייר מפני פינוי וסילוק מיידי, והפינוי מבוצע בהליך משפטי (שיכול להגיע לעד כחצי שנה) בדומה לארץ, אלא שההפרה הינה פלילית וניתן גם לפנות למשטרה בגינה מה שמהווה אלמנט הרתעה מסוים כלפי הדייר המפר אך לא בהכרח מבטיח עבור הבעלים.
כללי
ניכר כי כספים אדירים מוזרמים לעיר. האווירה באזורים רבים בה שופעת התפתחות-צמיחה-ועושר והקצב רגוע ומשמר את הקסם של האי.
בהקשר הנדל"ני עולות מספר שאלות שלא ניתן לנבא את התשובה להן.
האחת נוגעת לתכנון, שמא הפרוביזוריות הנוכחית שלו לא תסכן את מגמת עליית המחירים בשלב כלשהו.
האחרת נוגעת לאופי המקום, האם מקבלי ההחלטות ישכילו לנצל את המומנטום ולבסס שיטה שתבטיח את הצמיחה הנוכחית ותעגן אותה הלאה להמשכיות המגמה.
בכל מקרה, שווה קפיצה –
40 דקות טיסה, בערך אותו הזמן בביקורת דרכונים ובנסיעה לעיר, ואתם יכולים להיווכח בעצמכם ולשקול –
האם זהו היעד להשקעה הנדל"נית שייחלתם לה ?!
מחכה לשמוע מהחוויות שלכם בעיר (-:
ומוזמנים כמובן לשאול שאלות ואשתדל לענות.